Jak a čím vylepšit hlas rozhlasového moderátora

shure_sm7_collage_mainNa začátku zvukového řetězce je mikrofon, jehož výběr závisí na mnoha faktorech. Musíte se především popasovat s akustikou místností. Proto se i dnes mnoho rozhlasových stanic nakonec rozhodne k nasazení legendárních dynamických mikrofonů z dílny SHURE, ELECTRO VOICE či HEIL SOUND. Před několika lety se přidala i firma NEUMANN a přišla s vlastní variantou dynamického mikrofonu pro rozhlasové vysílání. A tady už odkazy na dynamické mikrofony, které můžete nalézt v mnoha rozhlasových studiích:

NEUMANN BCM 705

Electro Voice RE20Výše uvedený seznam berte jako odrazový můstek při pátrání po tom svém „pravém“ dynamickém mikrofonu. Záleží mnoho na barvě hlasu samotného moderátora a pokud se u mikrofonu bude střídat více lidí, stejně budete muset zvolit nějaký kompromis a tím v seznamu první tři mikrofony určitě jsou. V každém případě se vám použitím dynamických mikrofonů s kardioidní a hyperkardioidní charakteristikou podaří potlačit nežádoucí zvuk pozadí, takže si můžete dovolit vysílat třeba doma z pokoje.

M82-Broadcast-CroppedA nezapomeňte na kvalitní windscreen či pop filter, aby se vám do zvuku mikrofonu nedostal vzduchový ráz. A jedna rada: nevybírejte si za moderátora člověka s velkou dynamikou hlasového projevu. Dobrý moderátor umí mluvit dynamicky vyrovnaně, emoce vytváří barvou hlasu nikoli dynamikou. V případě, kdy akustika vašeho studia je dostatečně tichá, můžete použít citlivější kondenzátorové mikrofony. Tam je pak nabídka mikrofonů opravdu obrovská.

BluePři výběru nezapomeňte na to, pro koho bude mikrofon určen. Pokud jen pro vás, pak musíte zkoušet a zkoušet, s kterým mikrofonem se bude váš hlas nejlépe pojit. Pokud potřebujete něco univerzálního, pak volte raději mikrofon, který netrpí vysokými středy a výškami. To oceníte u hlasů se sykavkami. V BBC Radio4 a Českém rozhlase se používá mikrofon AKG C 414, jinde zase vsadili třeba na AT4050. V každém případě, když bude ve studiu při debatě mluvit více lidí, budete vždy bojovat s přeslechy mezi mikrofony a třeba se nakonec rozhodnete pro výše uvedené dynamické mikrofony. A tady už několik odkazů na velkomembránové kondenzátorové mikrofony:

AKG C414 XLII

at5040_3_sqKonečný výběr mikrofonu je vždy velký kompromis. Ne každý mikrofon vyhovuje každému hlasu. Dříve bylo zvykem v rádiích moderátory vyzkoušet na mikrofon. A pokud se jejich hlas s mikrofonem nepojil, měl moderátor smůlu. Existují totiž krásně plné a frekvenčně vyrovnané hlasy, kdy nemusíte kroutit žádným parametrem, hlas prostě zní přirozeně. Většina hlasů, s kterými se však potkáte, bude trpět nějakou vadou na kráse. Pamatujte, že u kondenzátorových mikrofonů je ideální vzdálenost speakra vždy o dost větší než u mikrofonu dynamického, kde je třeba být na mikrofon téměř nalepený, takže je i otázkou, zda „přinutíte“ hosta ve studiu, aby respektoval potřebnou vzdálenost od mikrofonu.

photo004resZkušenost z Čech ukazuje, že většina hostů, a bohužel dnes i moderátorů, nerespektuje doporučení zvukařů. Pak nezbývá než při live vysílání i natáčení použít citlivé velkomembránové kondenzátorové mikrofony i za cenu přeslechů a nepříjemného fázování mezi mikrofony, abyste zvuk hosta, který se během rozhovoru rozhodl odjet na židli od stolu, vůbec do mikrofonu dostali. Zažil jsem i hosty ve studiu, kteří přišli natočit rozhovor, ale chtěli to provést bez mikrofonu. Žijeme prostě v zemi, kde se V.I.P. osoby chlubí špatnými známkami z matematiky a fyziky a obecenstvo jim tleská… Osobně bych ve studiu občas uvítal zenového mistra, který hosty ve studiu přetáhne holí pokaždé, když nedodrží pokyny zvukaře k natáčení či vysílání. Naštěstí některé firmy dodávají ke svým studiovým zařízením jako bonus teplé bačkory pro zvukaře, aby zůstal v klidu. :))

SYMETRIX 528E Voice Processor,A nyní se podívejme na to, do čeho mikrofon zapojit, abychom jeho zvuku pomohli. Pomohli ho tedy dynamicky srovnat, potlačit hluk v době, kdy se nemluví, upravit hlas korekčně, zbavit ho sykavek, nabušit na spodku a nabrousit nahoře. V USA se stal na dlouhý čas v oblasti rozhlasového vysílání legendou channel strip SYMETRIX 528E Voice Processor, který býval doplněn o efekty Aphex Aural Exciter® and Big Bottom®. 528E je mikrofonní a linkový předzesilovač s prvky jako je de-esser, downward expander, compressor a 3-band EQ.

MODEL 230 Master Voice Channel.Firma Aphex, která má patentované efekty Aural Exiter a Big Bottom, dnes vyrábí channel stripy, kde můžete najít všechny pro hlas potřebné prvky (tedy EQ, GATE, COMP, DE-ESS, EXCITER, BIG BOTTOM atd.). Je to například lampový CHANNEL, Class A mic preamp PROJECT CHANNEL či MODEL 230 Master Voice Channel. Takže v minulých letech tolik oblíbený SYMETRIX nyní můžete s klidem vynechat.

A jak takový mikrofonní channel strip spolupracuje s mikrofonem? Pojďme se podívat na video firmy APHEX:

Rycote_046001_Portable_Recorder_Audio_Kit_760271Pokud hledáte mikrofon, který by s vámi jezdil po štacích a byl ihned k dispozici bez nutnosti použití zvukové karty a to vždy, když šéf zavolá, že do vysílání NĚCO potřebuje, pak máte dvě možnosti. Buď si pořídíte vhodný portable recorder nebo si k notebooku či tabletu koupíte USB mikrofon. Jako vynikající a časem a zkušenostmi mnohých prověřený portable recorder s přirozeným zvukem se ukazuje ZOOM H4n, ke kterému doporučuji dokoupit balíček Zoom H4N Audio Kit od RYCOTE, který vám zaručí bezproblémové natáčení ve složitých povětrnostních podmínkách. Odpružený držák je pak při natáčení naprostým základem stejně jako ochrana proti přefouknutí mikrofonu. Když už vlastníte Audio Kit od Rycote, stačí dokoupit RODE BOOMPOLE a můžete začít natáčet rozhlasové a filmové reportáže. Stereo mikrofon rekordéru ZOOM je neskutečně dobrý.

aphex_in2_interface_microphone_x_facebookJako variantu USB mikrofonu pak doporučuji vyzkoušet mikrofony dva:

Aphex X má v sobě zabudované Aphex Aural Xciter®, Big Bottom® processing i Optical, analog compressor. A kdo natáčí mluvené slovo doma či na cestách už ví, jak si poradit se špatnou akustikou. Někdo to řeší nahráváním na zadním sedadle zaparkovaného auta, jiný natáčí s baterkou pod peřinou, další ve skříni plné oblečení. A ještě nezapomenout na dobrá sluchátka, třeba SENNHEISER HD 25.

reaper-featuredA do jaké DAW natáčet či v jaké střihat? Já používám REAPER, do kterého hlavně natáčím a ve kterém skládám i složité projekty. Výhodou je, že za pár peněz dostanete skvělého pomocníka, kterého lze instalovat do portable verze a tak ho spustíte i tam, kde nemáte administrátorská práva.

SpectraLayers-Pro-1.0Jednu kopii mám na webovém úložišti a další na Flash Disku, pro jistotu. I oblíbené pluginy jiných značek se tam schovají a fungují. Pokud se potřebuji věnovat vlastnímu střihu, používám nejraději starý dobrý COOL EDIT PROSONY Sound Forge nebo vynikající SAMPLITUDE. Na čištění i střih audia doporučuji IZOTOPE RX , SONY SpectraLayers Pro 3 pak jen na čištění. Jednoduchý mastering dělám v COOL EDIT a SAMPLITUDE.

Optimod 6300Ve zvukovém řetězci vedoucím od mikrofonu po posluchače je pak nezbytným prvkem HLÍDAČ MODULACE neboli modulační procesor. Profesionální rádia nebo ta bohatší většinou používají zařízení firmy ORBAN. Tady si musíte dát pozor na to, abyste vybrali ten správný přístroj, protože šíření vysílání po internetu není vysílání na FM či krátkých vlnách.

8500_front-big Každý přístroj pracuje pro to, k čemu je určen a výstup signálu pro FM se pro šíření internetem nehodí. Ale povídejte to někomu ve vysoké funkci v Čechách… 🙂 to samé platí v bledě modrém o kódování audia.

on airODKAZY:

on air

SHURE SM5B

KPCC’s Doug Johnson with a fine old Shure Model SM5B Unidirectional Boom Microphone. Introduced in 1966 and discontinued in 1986, the SM5B continues to be popular with many broadcasters. Following his graduation from Pasadena City College and Cal State Long Beach, Doug began his professional career in radio at KMPC, from which he was hired away to become KPCC’s director of production and operations. Doug also teaches Pasadena City College’s Audio Controls course. http://www.coutant.org/sm5b/

 

 

Reklamy

5 thoughts on “Jak a čím vylepšit hlas rozhlasového moderátora

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s